Čtyři kroky aneb podzim v Rudolfinu

Čtyři kroky, tak je nazván cyklus
edukačních koncertů České filharmonie. Letošní podzim jsme mohli být součástí dvou z nich. Nejprve 18.10. navštívili žáci 1. SOŠPg koncert věnovaný Janáčkově opeře Její pastorkyňa. Nejde o klasické koncerty, ale o komentovaná představení s vysvětlením autorových hudebních myšlenek, s interaktivním zapojením publika. Měli jsme možnost porovnávat různé scény z opery s literární předlohou Gabriely Preissové, vyslechli jsme nejzajímavější momenty v opeře, byli jsme vtaženi do hudby zapojením do sborových výstupů.
V momentě, kdy Jenůfa odpouští Kostelničce vraždu Jenůfina miminka, měl málokdo z nás daleko k slzám dojetí.

Druhým koncertem, který navštívily třídy 2.L, III.G a studentky 4.L, byl neobvyklý dvojkoncert. Česká studentská filharmonie, jejímž dirigentem je Marko Ivanović,  předvedla na první pohled navzájem vzdálené skladby – Egmont L.van Beethovena a Mystérium času M. Kabeláče. Obě skladby však měly stejné spojující téma – boj za svobodu. Výklad spolu s dirigentem přednesl muzikolog Petr Kadlec, vedoucí edukačních programů. Byli nám představeni dva hrdinové bojující za svobodu, nejprve Egmont, nizozemský šlechtic a pak sám autor Miloslav Kabeláč, jehož dílo je nutné chápat v souvislosti s dějinnými událostmi 50. let minulého století. Dílo klasika vystřídal gejzír barevných zvuků hudby 20. stol.

Dvouhodinové matiné jsme doplnili prohlídkou výstavy, jež byla návratem k připomínanému 30. výročí Sametové revoluce z pohledu filharmoniků. Ve foyer novorenesanční budovy Rudolfina jsme zhlédli dobové fotografie s texty i filmový záznam událostí listopadu 1989.

Úterní odpoledne 26.11. jsme završili procházkou v centru Prahy. Velké díky za  přípravu a organizaci celé akce patří Mgr. L. Macháčkové.

Za třídy 2.L, III. G i pedagogický doprovod Daniela Sošková a Lada Marková

Názory žáků:

Výlet do pražského Rudolfina se mi neskutečně líbil. S rodiči navštěvuji kulturní akce pravidelně, ale ještě nikdy jsem nebyla na symfonickém orchestru s takovýmto výkladem. Bylo to něco nového a opravdu mě to bavilo. Díky moderátorovi a samotnému dirigentovi jsme se dozvěděli, co každá část skladby znázorňuje a o čem celá skladba vlastně je. Ve druhé polovině představení jsme dokonce zkoušeli napodobovat melodii jedné části skladby. Moc nám to nešlo, ale orchestr nám potom předvedl, jak krásně tato skladba dokáže znít, když je správně zahrána. Kdybych měla ještě jednou tu možnost, tak na představení určitě pojedu znovu!

Anna Kozlová, III.G

 

Na podobném představení jsem nikdy nebyl. Musím se ale přiznat, že se mi tato vážná hudba překvapivě líbila. Díky trefným moderátorům jsme se dozvěděli zajímavosti a fakta o určitých částech skladeb. Nějaké části byly klidné, jiné pak bouřlivé a intenzivní. Ve výsledku jsme si poslechli dvě dlouhé, avšak chytlavé skladby, a dokonce jsme byli zapojeni přímo do orchestru. Tuto interaktivitu s publikem jsem neprožíval moc aktivně, jelikož nejsem tento typ diváka. Raději bych si vyslechl celé skladby jen od profesionálního orchestru, ale celé představení hodnotím pozitivně.

Tomáš Kořínek, III.G